Dnes je pátek 19. duben, svátek má Rostislava.

Ilustrační foto

Rozhovor s předními českými hvězdami hudební scény

přidáno: 20. 05. 2019

51. ročník festivalu Antonína Dvořáka odstartoval již 25. dubna. Ve čtvrtek 30. května festival i zavítá na dobříšský zámek, kde vystoupí komorní orchestr Quattro, založený v roce 2000 a v čele s dirigentem Markem Štilcem představí program sestavený z děl J. Suka, G. F. Händela, Cl. Debussyho nebo P. I. Čajkovského. Hostem koncertu bude také první dáma české harfy, paní Jana Boušková.

Tradiční zastávkou Hudebního festivalu Antonína Dvořáka Příbram je Zámek Dobříš. V nádherných prostorách Zrcadlového sálu se mohou příznivci klasické hudby opět těšit na velkolepé představení. Dobříš ve čtvrtek 30. května 2019 přivítá velká jména uměleckého nebe a nabídne koncert, na který se jistě bude dlouho vzpomínat. Publiku se totiž představí komorní orchestr Quattro pod vedením dirigenta Marka Štilce a hostem koncertu bude světově uznávaná harfistka Jana Boušková.

Obou hlavních protagonistů jsme se zeptali nejen na blížící se koncert.

JANA BOUŠKOVÁ – harfistka

Jana Boušková je přední česká a světová harfistka a hudební pedagožka. Absolvovala konzervatoř v Praze a Ostravskou univerzitu a ve studiu posléze pokračovala na renomované Indiana University. Jana Boušková je zatím jedinou harfistkou z České republiky, která v USA vyhrála světově nejvýznamnější a nejuznávanější harfovou soutěž. Vystupuje pravidelně sólově i v komorních sestavách na významných domácích i světových koncertních pódiích a festivalech. Je sóloharfistkou České filharmonie, profesorkou na Královské konzervatoři v Bruselu, porotkyní prestižních harfových soutěží.

Jako přední česká a světová harfistka koncertujete po celém světě. Jak se těšíte do prostor Zrcadlového sálu na zámku Dobříš a na vystoupení s Markem Štilcem a  komorním orchestrem Quattro?

Prostory Zrcadlového sálu jsou výjimečné a spojení s krásnou hudbou se přímo nabízí. Je málo míst, která jsou sama o sobě inspirací – Zrcadlový sál v Dobříši k nim ale bezesporu patří. Komorní orchestr Quattro spolupracuje s předními českými i zahraničními sólisty, je vyhledávaným partnerem pěveckých hvězd, koncertuje doma i v zahraničí a pro mě je velkým potěšením a poctou si s nimi zahrát. A Marek Štilec je velmi talentovaný mladý umělec.

Jak vnímáte osobnost a díla Antonína Dvořáka? 

Skladatele Antonína Dvořáka vnímám silně, už dávno mne oslovil svojí výjimečnou orchestrální kompozicí. Nikdy nezapomenu na chvíle, kdy jsem poprvé slyšela jeho Novosvětskou! Dodnes je to pro mě při poslechu fantastický zážitek. A protože mi bylo líto, že vlastně nikdy nesložil nic přímo pro harfu, troufla jsem si sama zaranžovat jeho Americkou suitu, kterou jako sólovou skladbu právě natáčím, a která se už setkává s velkým ohlasem publika, jak u nás, tak v Americe i Japonsku, kde jsem skladbu v této verzi už uvedla na svých recitálech.

MAREK ŠTILEC – dirigent

Mladý dirigent Marek Štilec se právem řadí mezi nejvyhledávanější představitele mladé generace českých dirigentů. Spolupracuje s řadou významných českých i světových orchestrů. Je častým hostem nejvýznamnějších festivalů a vyhledávaným partnerem pěveckých hvězd – Thomas Hampson, Štefan Margita, Gabriela Beňačková, Anda-Louise Bogza, Ivan Kusnjer, Andrea Kalivodová nebo Simona Šaturová. V oblasti melodramu spolupracoval rovněž se Soňou Červenou. V roce 2014 doprovázel společně s Českým národním symfonickým orchestrem světově proslulou houslistku Vanessu Mae v pražské O2 aréně.

Pro Hudební festival Antonína Dvořáka Příbram jste si vybrali program sestavený z děl J. Suka, G. F. Handela, Cl. Debussyho a P. I. Čajkovského. Proč právě tato díla? 

Musím říci, že v dramaturgii koncertu došlo ke krásné synergii mezi festivalem a naším orchestrem. Dílo Josefa Suka patří mezi pilíře našeho repertoáru, navíc je čest ho hrát při tomto ročníku, který je věnován žákům Antonína Dvořáka, mezi něž Josef Suk patřil. Stejně tak Čajkovského serenáda, jejíž interpretace si v podání orchestru Quattro získala uznání i na nejnáročnějších festivalech v Rakousku či Česku. Osobnost skvělé sólistky Jany Bouškové pak jasně předurčila dvojici atraktivních děl  pro harfu a smyčce z pera G. F. Händela a C. Debussyho.  

Co vám práce dirigenta přinesla a přináší a jak se dá toto povolání a časté cestování spojit s osobním životem? 

Každá zkouška či koncert s krásným a umělecky hodnotným programem, dobrým orchestrem či sólistou, je pro mě nejen povoláním, ale především duchovním obohacením. Bez kvalitního rodinného zázemí je ovšem taková práce zhola nemožná. Mám štěstí na chápavou a obětavou přítelkyni, rodiče a  kruh skvělých spolupracovníků. Bez nich bych si svou  práci nedokázal představit.

Více informací o festivalu a jednotlivých koncertech najdete na internetových stránkách

Videopozvánka na dobříšský koncert:

autor článku: Radka Svobodová | Hudební festival A. Dvořáka