Dnes je středa 24. únor, svátek má Matěj.

dobrisskoaktualne.cz/nas-region

Lesní škola v Mokrovratech získala na startovači.cz 200 350 Kč na jurtu!

přidáno: 02. 05. 2017

Barbora Pecháčková Uchytilová takový úspěch opravdu nečekala. Nejde jen o ty peníze, za které jsou v Mokrovratech moc vděční, ale jde zejména o povzbudivé a blahopřejné reakce. Znamená to, že projekt lesní školy lidi oslovuje a že mu drží palce. A to je veliká podpora hlavně ve chvílích, kdy člověk trochu ztrácí sílu.

Paní Barboro, kdo je hlavním iniciátorem celého záměru?

Dalo by se říci, že přeneseně jsou hlavním iniciátorem děti z naší lesní školky. Za poslední čtyři roky, kdy je mám možnost pozorovat v prostředí lesní školky, jsem se naučila mnoho nových a překvapivých věcí, za které jsem velmi vděčná. Než začal můj syn do lesní školky chodit, vůbec jsem netušila, jak moc je pro nás lidi důležitá příroda, volná hra, důraz na samostatnost a zároveň prostor pro otevřené respektující spolubytí, které tady děti spolu s průvodci prožívají. A všechny tyto zážitky a zkušenosti mně dovedly k tomu, že jsem zkrátka nemohla jinak, než začít iniciovat vznik navazující lesní školy. Takže pokud se ptáte na to, kdo začal všechny nitky (tedy děti, jejich rodiče, lesní průvodce – pedagogy, záměry, sny, apod.) smotávat dohromady, tak to jsem já. Ale bez ohromné podpory a pomoci všech vyjmenovaných elementů by to nešlo

Očekávali jste takový zájem?

Samozřejmě když se pustíte do takového projektu, doufáte, že by to mohlo vyjít. Snažili jsme se na projekt připravit, jak nejlépe jsme uměli, vložili jsme do toho hodně energie, přáli jsme si, aby z něho bylo poznat, jací jsme my (tedy rodiče a pedagogové, ale i děti, které spojuje lesní školka v Mokrovratech) a jaká je naše motivace k tomu, do čeho se pouštíme.

Ale poté, co jsme vše připravili, jsem si říkala, že teď už je to jen hra, kterou je potřeba vypustit do světa a nelpět příliš na výsledku. Ale prožívali jsme těch dvaačtyřicet dnů velmi intenzivně a pocity byly hodně proměnlivé. Ještě týden před ukončením nebylo vůbec jisté, zda se podaří vyšplhat až do cílové částky. To se mi hlavou honily nejrůznější myšlenky. Ale pak to najednou šlo vše hodně rychle. Dostala jsem zprávu od paní, kterou osobně vůbec neznám, že se jí náš projekt moc líbí a že pokud bude chybět jakákoliv částka, ráda to s manželem doplatí. A od té chvíle už jsem věděla, že se můžu radovat. No a to, co se spustilo po dosažení cílové částky, to už byla opravdová lavina radosti.

Kolik zájemců o studium k dnešnímu dni závazně registrujete?

Na zápis přišlo šest dětí, dále jednáme o třech přestupech dětí z jiných škol a další zájemci se průběžně ozývají a řeší spíš logisticky, jak by k nám děti vozily (dokonce až z Prahy). Ale ze zkušenosti podobných škol, se kterými jsem v úzkém kontaktu, je běžné, že se děti přihlašují (ale i odhlašují :) ještě v průběhu září. Takže je dost možné, že budeme mít na začátku školního roku plno.

Koupíte větší jurtu, nebo z vybrané částky budete financovat vybavení?

V tuhle chvíli se spíš přikloňuji k druhé variantě. Počítala jsem s tím, že stejně si budeme muset půjčit nějaké peníze na dovybavení a teď to vypadá, že bychom mohli začít s čistým štítem, tedy bez dluhů. Bude ještě potřeba investovat do podlahy, kamen, základního nábytku, osvětlení (napojené na solární energii). A pokud by ještě něco zbylo, pořídíme školní a výtvarné potřeby, hudební nástroje, knihy. V případě, že bychom koupili jurtu větší, navýšily by se i náklady na její vybavení i údržbu do budoucna. Ale pokud v průběhu prvního školního roku uvidíme, že vše jde dobře a budeme mít hodně dětí, můžeme také za rok menší jurtu vyměnit za větší.  Každopádně až se trochu vzpamatujeme z té radosti, ještě zvážíme obě varianty a určitě budeme na našich stránkách informovat o tom, pro jakou variantu jsme se rozhodli a co vše budeme pořizovat.

Kdy začnete se stavbou jurty a kdy počítáte s "kolaudací":)

Jurta se dá postavit za jeden den. Domlouváme také pomoc zkušených Mongolů, kteří nám se stavbou pomohou, takže věřím, že to nebude velký problém. Teď jde tedy o to najít vhodný čas, kdy nebude už moc pršet a kdy dáme dohromady co nejvíce pomocníků. Ideálně v průběhu května, června. Moc by se mi líbilo, kdyby se nám podařilo stavbu jurty pojmout jako slavnost, na kterou bychom pozvali lidi, kteří nás podpořili. Připravíme program pro děti, dobré občerstvení a můžeme tak společně strávit pěkný den a zároveň udělat kus práce a ještě se dozvědět, jak se staví jurta a možná i něco zajímavého o Mongolsku. Informace se opět objeví na našem webu.

Mohla byste ještě jednou popsat případně strukturu vaší školy?

Za samozřejmost považujeme neznámkování a koncentrovanou výuku metodou epoch, která umožňuje probrat látku velmi intenzivně, prožívat téma po určitou dobu a pochopit jeho podstatu a souvislosti. Výuka bude stavět na osmi rovnocenných principech, které jsme si vytyčily jako stěžejní. Jsou jimi: vztah k sobě a ke světu jako celku, pěstování důvěry v sebe a ve své schopnosti, vnitřní motivace, učení se v souvislostech, kritické myšlení, pobyt v přírodě, rozproudění energie v těle a sebehodnocení jako nejvyšší forma hodnocení.

Každý den budeme věnovat určitý čas takzvanému triviu – tedy čtení, psaní a počítání, zbytek bude mimo jiné vycházet jednak z toho, co se právě děje v naší bezprostřední blízkosti, ať už v přírodě či ve společnosti, i z toho, čemu se budou chtít věnovat samotné děti. Jednou týdně bude výuka probíhat v angličtině, za přítomnosti rodilého mluvčího. Plánujeme také časté výlety nejen do okolní přírody, ale také do třeba do muzeí nebo do míst, kde pracují rodiče, nebo kde se zkrátka děje něco zajímavého.

Stránky projektu

autor článku: Zdeňka Žádníková Volencová