Dnes je úterý 16. duben, svátek má Irena.

dobrisskoaktualne.cz/rozhovory

Jan Voděra: srdce rockera, v ruce kytara a v nohách tramp

přidáno: 11. 12. 2015

Jana Voděru zná většina lidí především jako ředitele Základní umělecké školy v Dobříši. Krom toho je ale i vášnivým kytaristou, rockerem a trampem zároveň.

Od kdy hrajete na kytaru?

Na kytaru jsem začal hrát v deváté třídě základní devítileté školy, předtím jsem hrál sedm let na housle v lidové škole umění v Sedlčanech. Na kytaru jsem začínal jako samouk – trampské písně a hlavně pak takzvaný big beat. Tenkrát jsme poslouchali kapely jako Beatles, Rolling Stones, Cream, Jimmy Hendrix, zkrátka hudbu, která byla pro nás tak nějak dosažitelná. Z našich kapel pak Matadors, Olympic a tak dále.  Z těch houslí jsem měl přece jen výhodu určité technické vybavenosti, takže základy hry na kytaru jsem zvládl poměrně rychle. Kytaru jsem pak už prakticky „neodložil“. V době vojenské základní služby (vojnu jsem absolvoval na Moravě a Slovensku) jsem účinkoval v mnoha různých tamních kapelách prakticky na všech postech - basa, bicí, zpěv a samozřejmě kytara. No a po návratu z vojny jsme s kamarády založili kapelu The Angels, později Atlantik. Hráli jsme hlavně na zábavách skladby od kapel: Deep Purple, Nazareth, Black Sabbath, Uriah Heep, C. C. R. Led Zeppelin a mnoho dalších kapel období 60. a 70. let minulého století až do roku 1981, kdy nás zakázali. Mezitím jsem dostudoval pražskou konzervatoř obor Klasická kytara. Po zákazu naší kapely jsem začal koncertovat sám. Jezdil jsem s kytarou po celém tehdejším Československu se svým pořadem Na kytaru od Bacha k Rock and rollu, kde jsem zúročil své zkušenosti z oblastí rockové hudby a klasické kytary. Dále jsem pak koncertoval i v Rakousku a Holandsku.

Jak jste se dostal k pozici ředitele Základní umělecké škole Dobříš (ZUŠ)?

Do dobříšské lidové školy umění jsem nastoupil v roce 1981 jako učitel hry na kytaru a v roce 1986 jsem se stal ředitelem tohoto ústavu. Přibližně po roce 2000 se moje koncertní činnost dosti omezila a můj tehdejší sen o cestování s kytarou po světě postupně vyhasl.

Jakou má ZUŠ nabídku oborů?

Na zdejší Základní umělecké škole vyučujeme tyto obory: Výtvarný obor - keramika, kresba, malba, grafika, Taneční obor a Hudební obor - ten je hlavním uměleckým oborem, který má nejvíce žáků. V tomto oboru vyučujeme mimo jiné zpěv, hru na klavír, housle, kytaru klasickou, kytaru elektrickou, dále baskytaru, bicí nástroje, dechové nástroje (zobcová flétnu, příčná flétna, klarinet, saxofon a tak dále). Kromě toho na škole působí různá hudební seskupení a kapely - dechový orchestr a v rámci předmětu komorní hra zde vznikají žákovské pop rockové a rockové kapely.

Od kolika do kolika let mohou děti ZUŠ navštěvovat a podle jakých kritérií jsou přijaty?

Děti se mohou hlásit od pěti do patnácti let (I.stupeň základního studia) a pokud chtějí pokračovat i ve starším věku, přechází do druhého stupně. Tam mohou setrvat po dobu studií na střední škole, tedy do jejich devatenáctého roku věku. Někteří studenti docházejí do naší školy i v průběhu studia na vysoké škole, za předpokladu, že si dokončují  druhý stupeň základního studia. Jinak existuje možnost i studia pro dospělé (SPD). Bohužel z kapacitních důvodů momentálně tento obor neotvíráme.

Jak vnímáte zájem současných studentů oproti Vašim začátkům ve funkci ředitele?

Když jsem začal učit, i poté co jsem nastoupil do funkce ředitele, byla kapacita školy zaplněna na jakýsi přiměřený standard. Většinu zájemců bylo možno přijmout. Po revoluci v roce 1989 zájem o studium poněkud poklesl, v letech 1992 - 1995 až kriticky. No a v současné době (v průběhu přibližně posledních 7 let) opět zájem o studium stoupá a to až do dnešní doby, kdy máme kapacitu zcela naplněnou a nejsme schopni uspokojit všechny zájemce o studium, zejména pak v hudebním oboru. 

Co byste tedy doporučil rodičům, kteří chtějí mít doma malého umělce?

Přiznám se, že se necítím kompetentní k tomu, abych rodičům něco doporučoval. Současnou situaci ale mohu charakterizovat takto - děti jsou vytěžovány mnoha různými činnostmi. Rodiče je zřejmě chtějí zaměstnat tak, aby neměly čas na žádnou nežádoucí aktivitu. Pokud ale chtějí u svých dětí rozvíjet například hudební vlohy - hru na nějaký hudební nástroj, tak si myslím, že by měli vytvořit pro ně prostor pro domácí přípravu, která je u hry na nástroj naprosto nezbytná, má-li se dosáhnout nějakého výsledku. To, ale jak jsem již řekl, musí rodiče posoudit sami se znalostí svých potomků tak, aby z přílišných aktivit u dětí nedocílili spíše odporu k nástroji. Ono s tím i souvisí problém vůbec sestavit optimální rozvrh hodin v ZUŠ. Z přemíry různých kroužků mnohdy nelze nejen rozvrh sestavit, ale není ani možné uskutečnit například nějakou náhradní hodinu. Tato problematika je ale tak obsáhlá, že ji nelze vyřešit v jednom článku.

Jaké koncerty ZUŠ pořádá?

Především bych chtěl zdůraznit, že naším hlavním úkolem je vzdělávání a až na druhém místě je organizace různých kulturních akcí. Pravda, veřejná vystoupení s výukou sice souvisí, ale co do počtu těchto vystoupení, která jsme někdy nuceni zrealizovat, tuto souvislost překračují. Každoročně pořádáme přes 50 kulturních vystoupení. Jsou to například koncerty: podzimní, vánoční, vánoční - komorní a jarní koncerty, velikonoční, absolventské, koncerty rockových kapel, dále pak v měsíci červnu koncerty závěrečné a tak dále. V neposlední řadě jsme také  organizátory soutěže rockových kapel ROCKFEST DOBŘÍŠ - proběhlo již 19 ročníků. Tato soutěž má celostátní charakter a některé ročníky se mohly pochlubit i mezinárodní účastí.

Máte dvě děti, vedl jste je k hudbě od malička? Podařilo se to alespoň u jednoho?

Mám dceru a syna a u obou jsem se od malička snažil, aby hudbu měli rádi. O tom, aby se jí věnovali, jsem až tak neuvažoval či spíše jsem to nedoporučoval. Dcera se hudbě sice nevěnuje ale zcela určitě jí má ráda. Syna jsem možná ovlivnil tím, že hudbu doma neustále slyšel, nicméně nakonec vystudoval konzervatoř - obor hra na bicí nástroje - a v současné době také vyučuje obor bicí nástroje na zdejší ZUŠ. 

autor článku: redakce DA