Dnes je sobota 23. březen, svátek má Ivona,
je Světový den meteorologie.

Rozhovory
Menubox
Restbox

UČITEL AUTOŠKOLY Josef Havlíček: U mě jdou žáci rovnou za volant

přidáno: 10. 03. 2019

Jen málokdo z nás po dovršení 18 let nevlastní řidičský průkaz. Jak to tedy probíhá v autoškole? Co vše se za posledních více jak 15 let změnilo, co je třeba umět, co už umět nemusíte, jak probíhá výuka a zkoušky? Na to i na další zajímavosti jsme se zeptali instruktora autoškoly přímo z Dobříše.

Už více jak 16 let se živí pan Josef Havlíček prací učitele v autoškole. Pod jeho vedením se naučilo řídit přes 800 žáků a naježděno má stovky tisíc kilometrů. Praxe i zkušeností má tedy z výuky více než dost. V dnešní době je třeba počítat s tím, že než budete moci jít ke zkouškám, strávíte v autoškole asi 2 měsíce. Samotné testy a zkušební jízdu s komisařem pak můžete absolvovat, jakmile je vám 18 let.

Do autoškoly je třeba si k přihlášení připravit:

Co čeká žáky u Vás v autoškole a kde se začínají učit jezdit?

Já nejdříve beru každého žáka na širokou a přehlednou silnici za město, kde není velký provoz. Tady si vysvětlíme základy, seznámíme se s autem a jdeme jezdit. Každého rovnou posadím za volant. Nastartujeme a pomalu začínáme jezdit hned od prvních hodin. Když pak zvládají jízdu na vedlejších komunikacích, přejíždíme na hlavní silnice a do města.

Kolik jízd žáci celkem absolvují, než jdou ke zkouškám?

Celkem je to 28 jízd po 45 min., ale já to učím jako dvě spojené lekce, takže jezdíme 14x 1,5 hod. a ideální je jezdit tak 2x až 3x za týden, aby byly lekce odježděny intenzivně do 6 týdnů. Při jedné spojené jízdě najezdíme většinou 50 – 60 km po Dobříši a okolí. Dohromady za autoškolu se mnou žáci najezdí tak asi kolem 800 km.

Co všechno musí žáci dnes umět? Jaká je teorie a co všechno obsahuje praktická zkouška?

Co se týká teorie, tak to dneska není nic těžkého. Žáci se většinou učí sami doma. Testy se píší on-line, a tak si je každý zkouší přes internetové stránky Ministerstva dopravy. Pokud je jim něco nejasného, tak si to vysvětlíme během jízd. V každém testu je celkem 25 otázek a každá z nich má jen jednu správnou odpověď. Ani praktická část zkoušky není tak složitá. Co se týká otázek servisu auta, je nutné znát pouze to, co je potřeba zkontrolovat před jízdou a jaká je povinná výbava. Nezkouší se ani z výměny žárovek, kol nebo čehokoli jiného. Většina aut je totiž tak moderních, že si to stejně nikdo z nás neudělá sám.

Jak probíhá den zkoušek?

Nejdřív se píše test, který trvá 30 min. a výsledek se dozví každý hned. Pokud test žák udělal, jde dál k praktické zkoušce, pokud ne, zkouška pro dotyčného končí. Před praktickou jízdou se komisař zeptá právě na povinnou výbavu a co vše je třeba před jízdou zkontrolovat. Při jízdách ke zkoušce sedím s žákem vpředu, tak jak jsme zvyklí, a komisař sedí za mými zády. Zkušební jízda trvá asi 30 min a jezdí se jen v rámci Dobříše. Po ukončení se komisař každého řidiče zeptá na svůj názor jízdy. Žáci si ale většinou nic nepamatují, protože nervozita hraje svojí roli. Pokud byly nějaké chyby, tak je komisař řekne, a pak se žák ihned dozví, zda autoškolu udělal nebo ne.

Co když zkoušku neudělám a musím jí jít opakovat?

Pokud někdo zkoušku neudělá, domluvíme si termín na další zkušební jízdu a na úřadě musíte uhradit poplatek ve výši 400 Kč. U mě si pak připlácí žák další jízdu. 

Jsou komisaři v Dobříši přísní nebo naopak spíše hodní a benevolentní? A můžete Vy jako učitel svým žákům v den zkoušek nějak pomáhat?

Komisaři v Dobříši jsou spravedliví. Není se čeho bát. U testů musí být absolutní ticho a zeptat se může žák jen komisaře. Jakmile bych něco řekl já, zkouška okamžitě končí a je hodnocená jako neúspěšná. U praktických zkoušek už taky žákům nepomůžu. Komisaři vyžadují, aby měl zkoušený klid a mohl se soustředit na jízdu, takže spolu ani moc nemluvíme. V Dobříši pak mají komisaři všechno, co ke zkoušce potřebují a žádné chytáky na žáky nezkouší. Jezdí se přes světelnou křižovatku, máme tady kruhový objezd, dostatek míst, kde lze vyzkoušet parkování, železniční přejezd, několik snížení rychlosti i dálnici.

Jaká je nejčastější chyba, kterou žáci u zkoušek dělají?

Nejčastěji nedávají přednost chodcům na přechodu. Dost často zapomínají, že jakmile dávají směrovku, už musí koukat do zrcátek a kontrolovat prostor kolem sebe a spěchají, jak už to chtějí mít rychle za sebou a tím pádem zrychlují. 

Stalo se Vám za tu dlouhou řádku let, že se někdo řídit opravdu nenaučil a zkoušky neudělal?

Nakonec se to naučí všichni. Někdy to trvá déle, ale každý jsme šikovní na něco jinýho.

Chodí do autoškoly lidé, kteří už řídit umí, nebo je musíte všechno učit od základů, a co dělá žákům největší problémy?

Dřív chodili kluci i holky a bylo jasné, že za volantem už seděli. Většina lidí má dneska drahá auta a bojí se je mladým půjčit, navíc velký provoz je už dneska i na vesnicích a vedlejších cestách, a tak ani není moc, kde si to v klidu vyzkoušet. Všechno se ale naučíme spolu. Největší problém bývají první 3 jízdy, kdy si musí žáci zvyknout na to, jak sladit nohy, ruce, pozornost, a připravit se na to, co vlastně chci s autem udělat, kam chci jet. A pak to bývá strach, kterého se musí každý postupně zbavit sám.

Pokud tedy přemýšlíte nad tím, že si letos uděláte řidičák, je nyní nejlepší čas se přihlásit. Autoškoly mívají v tuto chvíli volná místa a silnice už jsou bezpečnější než v zimě. Pan Josef Havlíček ve své autoškole samozřejmě vítá nejen mladé, ale i starší ženy či muže, kteří se chtějí naučit řídit.

 

autor článku: Denisa Havlíčková