Dnes je čtvrtek 28. březen, svátek má Soňa,
je Den učitelů v ČR.

dobrisskoaktualne.cz/rozhovory

„Superhrdinská“ kampaň se zrodila díky pyžamu mého syna, říká její tvůrce

přidáno: 17. 10. 2022

Za novou kampaní na podporu dárcovství krve stojí tiskový mluvčí Oblastní nemocnice Příbram Martin Janota. Jak kampaň vznikala, kde se vzala myšlenka superhrdiny a jak je v prvních dnech úspěšná? To vše se dozvíte v dnešním rozhovoru přímo s jejím tvůrcem…

Proč se příbramská nemocnice rozhodla pro vytvoření kampaně Hrdina je v každém z nás?

Tím hlavním důvodem je nedostatek dárců napříč celou Českou republikou, kdy problémy jsou v jednotlivých lokalitách různé. V Příbrami bychom ke klidnému zásobování krví potřebovali zvednout počet pravidelných dárců zhruba o jednu pětinu. Na situaci se bohužel podepsala nejen epidemie koronaviru ale také otevření soukromých center na odběr krevní plazmy.

Jak se zrodila samotná „superhrdinská“ myšlenka kampaně?

Původně jsme hledali pouze nové děkovné předměty pro pravidelné dárce, ale poté se to rozrostlo v kampaň, kterou jsme minulý týden představili a kterou již dnes převzali všechny nemocnice, které zřizuje Středočeský kraj. Jedním z hybatelů byla i nemoc mého syna a jeho pyžamo s motivem superhrdinů, které mi vnuklo nápad na celkové pojetí kampaně.

Ke kampani vznikl i klip, ve kterém účinkuje Jan Koller. Proč jste si vybrali jako patrona právě jeho?

Bylo to na jedné straně tím, že Jan Koller je prakticky regionální osobou, protože jeho rodná Smetanovo Lhota sice leží již v jiném kraji, ale je od Příbrami vzdálená asi 30 kilometrů. Druhým důvodem je také osobnost Jana Kollera, který se stal patronem bez nároku na jakýkoliv honorář a jeho životní příběh navíc symbolizuje naší myšlenku, že každý může být hrdinou.

Kromě Jana Kollera ve hře vystupuje i frontman kapely Pro Tebe, která vám navíc složila ke klipu písničku. Jak jste se k této kapele dostali?

Oni písničku Hrdinové pro naši kampaň nesložili, ale vypůjčili nám jí. Kapelu poslouchám už delší dobu a přivedl mě na ni jeden společný známý. Na jejich sociálních sítích jsem zaznamenal, že chystají singl na toto téma, tak jsem jim napsal a domluvili jsme se. Kromě frontmana Adama Cahy v klipu hrají i ostatní členové. Chtěl bych moc klukům poděkovat, protože jsou to skvělí hudebníci a skvělí lidé a vše pro nás udělali úplně zdarma. 

Co kromě tohoto klipu kampaň zahrnuje?

Dále je to jednotný vizuální styl a nové tiskoviny jako jsou informační letáčky pro potencionální prvodárce a děkovné dopisy pro dárce stávající. Jako poděkování jsme vyrobili i řadu děkovných předmětů s tímto logem, kterými dárce odměňujeme podle toho, kolik odběrů u nás již mají za sebou. Je to jediná možnost, jak získat superhrdinské tričko, která má na sobě v klipu právě i Jan Koller.

Kampaň je spuštěna zatím zhruba týden, jaké máte dosavadní reakce a další plány?

Reakce jsou zatím jen pozitivní. Na odběrové centrum se začínají hlásit noví zájemci o darování krve, mně chodí denně řada emailů od stávajících dárců, kteří jsou rádi, že jejich činnost někdo ocenil a ptají se na podrobnosti. Jsem velmi rád, že to tak vnímají. A co dále? Chceme udělat řadu besed na středních školách v regionu a k dárcovství je trochu namotivovat. Dále jsme do účasti na projektu vyzvali několik pražských nemocnice, tak uvidíme, jestli přijmou. Celý projekt sice vznikl v Příbrami, ale vůbec se nebráníme tomu, aby ho převzal kdokoliv. Čím více hrdinů bude v České republice, tím lépe (s úsměvem).

Jste vy osobně dárcem krve?

Ano, za dva týdny jdu letos na třetí odběr. Poprvé jsem byl darovat krev již asi deset let zpátky a pak měl pauzu, pro kterou vlastně nemám vysvětlení. Ono je to takto i s mnoha dárci. Hodně lidí vlastně neví, proč nechodí darovat krev a potřebujeme k tomu ten prvotní impuls. Doufám, že jim ho touto kampaní dáme.

Co byste vyhodnotil jako úspěch této kampaně?

Pokud by už žádná kampaň na toto téma nemusela vznikat (s úsměvem). Samozřejmě, že budu spokojený, pokud se podaří ve společnosti najít dostatek nových dárců, aby byla problematika krve vyřešena. Ale potěší mě jakýkoliv nárůst počtu dárců a také to, aby stávající dárci věděli, že existuje mnoho lidí, kteří v nich vidí opravdové hrdiny.

Tvůrce nové "superhrdinské" kampaně Martin Janota

(zdroj foto: www.pribramsky.denik.cz)

autor článku: redakce DA