Dnes je čtvrtek 18. duben, svátek má Valerie,
je Mezinárodní den památek a sídel.

dobrisskoaktualne.cz/rozhovory

Rozhovor s Terezou Kompánkovou o více než 10 letech se školou Helen Doron

přidáno: 18. 02. 2023

Před dvěma lety by jazyková lektorka Tereza Kompánková se svými žáky a jejich rodiči a s učitelkami kurzů angličtiny pozvala VŠECHNY DĚTI z Dobříšska na maškarní pohádkové odpoledne, protože měla určitě důvod k oslavě a radosti. 10 let úspěšného provozování licence výuky angličtiny pro děti podle metody britské lingvistky Helen Doron. Ovšem, byl všudypřítomný a omezující covid.

Letos už naštěstí žádná omezení nemáme. Helen Doron English pod vedením Terezy Kompánkové tak může konečně uspořádat svůj dětský maškarní karneval. Ten se uskuteční v sobotu 12. března v 15:00 hod. v sále huťského kulturního domu. Lístky si lze zakoupit v předprodeji ve výukovém centru v Dobříši (kavárna Puntík) a v Příbrami na Příkopech 103 (3. patro), nebo přímo na místě ve Staré Huti. Program bude určitě příjemný pro děti i jejich rodiče. Na akci zazní písničky Helen Doron, hudba Karla Čiháka, nebude chybět tombola, foto-koutek nebo překvapení v podobě skvělého kouzelníka Jakuba Koutského. Všechny lístky budou navíc slosovatelné a hlavní ceny, tedy platbu kurzu angličtiny, výukové materiály, rodinné venkovní focení nebo vouchery do dobříšské zámecké restaurace. Benefitem tohoto karnevalu je poukaz na roční obědy pro vybrané dítě Mgr. Jaroslavou Novákovou z 1. ZŠ Dobříš.

Kdo je vlastně Tereza Kompánková?

Tereza vystudovala pražskou taneční konzervatoř Duncan Centre a vysokou školu Cevro Institut, hraje tenis, lyžuje, pracovala jako osobní trenérka a instruktorka v Praze (vtomto oboru dnes pracuje jako fitness manager dámského fitness clubu Contours, který patří do franchisového konceptu). Je ženou, která v roce 2007 dovezla jako první certifikovaná trenérka do ČR taneční pohybový styl Zumba a mimo jiné působila také jako výživová poradkyně.

Kde a proč jsi Terko, v tomto pohybovém a sportovním výčtu aktivit našla čas pro tak specifickou činnost, jakou je výuka angličtiny?

Z angličtiny jsem maturovala jako moji vrstevníci, ale „nakopla jsem se“ při ročním pobytu na škole v USA, kam jsem odletěla v 17 letech a doslova tím zažila onu pověstnou „školu života“. Vrátila jsem se, odmaturovala na taneční konzervatoři a řešila co dál… Začala jsem pracovat jako trenérka ve smíchovském fitku a po nějaké době jsme tam hledali náplň do dopoledních volných hodin a prostoru. Dostala jsem tip na výuku angličtiny pro děti, a tak jsem se rozjela do centra Helen Doron v Čechách, tedy do Opavy. Tam jsem představila svůj plán, chtěla jsem otevřít třídu na Dobříši… Po pohovoru následovalo školení, což pro mě to byl doslova křest ohněm, netušila jsem do čeho jdu, ale nevzdala jsem to.

Licenci jsi nakonec dostala a učila jsi sama…

Ano, asi 6 let. Měla jsem ze začátku představu maximálně 30 dětí. Dnes je to 7 let, co jsem se ze samostatné lektorky rozšířila na centrum, které pracuje na území Dobříše a v Příbrami. Mám 5 plně proškolených a skvělých učitelek na 220 žáků. Vím o konkurenci a ta je zdravá, pokud práci chcete dělat dobře a neustále ji posouvat dál. Nicméně koncept Helen Doron English je velmi speciální a rodiče jsou v dnešní době chtiví a informovaní. Naše centra fungují velmi dobře na doporučení, a tak pokud se k nám dostane někdo, kdo o konceptu neslyšel, doslova jásám. Malinko mě to vždycky vrátí na začátek a vychutnávám si celé představení metodiky a konceptu na úvodní ukázkové lekci.

Děti v mých kurzech jsou od 3 let a pokud je někdo k výuce angličtiny u tak malých dětí skeptický – máme vždy v září ukázkové hodiny, na které zveme všechny zájemce, kteří nás oslovili. Metoda Helen Doron je vlastně naprosto přirozenou aplikací toho, jak učíme – jako rodiče – mluvit svoje děti mateřským jazykem. Zprvu je to jakousi „pantomimou“ (úsměv, pohyb, gesto – vše doprovázené slovy), pak jednoduše názorně – ukážete na auto a vyslovíte slovo „auto“. Žádné biflování slovíček a popisy nepřirozených situací, což bylo pseudozákladem např. výuky ruštiny, jak to znám z vyprávění… Malé děti jsou jako houby a nasávají vše, co jim nabídnete, tedy i druhý jazyk. Nemusí hned mluvit, ale vidíte, že rozumí a snaží se zapojit. Samozřejmě – vše je na rodičích (a rodiče našich žáků jsou skvělí!), protože oni doma vytvářejí situace, které lze převést do angličtiny, a to doslova hrou a přirozenými situacemi v životě a v rodině. Kdyby to nebyla trefná a správná výuka a metoda, neměla bych tak vysokou míru nejen v pokračování v kurzech, ale i v cambridgeských zkouškách, což je měřitelná úroveň znalostí jazyka.

Zároveň zde ale musím zmínit lektorky. Naše centrum funguje díky důvěře rodičů dětí, které se k nám hlásí. Ale to také stojí na dobře proškolených lektorkách, které zvládly opravdu velice náročný týden v hlavním školícím centru. Toto je kvalifikovaná část, ale pak je zde i lidská stránka, která je u kurzů s dětmi naprosto základní složkou úspěchu.

Výukový systém PIG (probs – pomůcky, interaktivita – odezva, games – hry) to je základ, kolem kterého se naše hodiny odehrávají. Děti poslouchají pohádku, hýbají se, hrají si. Přirozeně si osvojují slovní zásobu, nikdo je ze slovíček nezkouší, jsou pouze pozitivně motivované. V hodinách mluvíme primárně hlavně anglicky, slova jsou doprovázena pohyby a gesty, hrajeme mnoho her, ale také se snažíme, aby děti odpovídaly samy za sebe a vše doslova vyslovily. Jak jsem již říkala: postup je jako při učení se mateřštině…

Je takový princip výuky angličtiny aplikovatelný i na dospělé?

Myslím si, že není nebo hodně těžce. Dospělí se ptají „Proč?“ a „Co to konkrétně znamená?“ jejich životní zkušenosti jim vlastně (paradoxně) pak ve výuce takovou metodou vadí. Dítě – i když neví proč a neumí číst a psát se např. podívá několikrát na slovo „babička“ a pokud pak vidí „babyčka“ – je mu to divné, a tudíž se samo opraví. Dospělý člověk potřebuje pravidla a odůvodnění… Ale výuka dospělých, což není cíl Helen Doron. Nabízíme také kurzy pro teenagery, zde je ale největším problémem čas a sladění dětí do konkrétního dne. Jak se říká: „Malé děti - malé starosti, velké děti - veliké starosti.“ Myslím si, že od určitého náctiletého věku je super přejít na individuální výuku. Jít do toho na 100 % a jen tzv. pro sebe. Věřte dětem, pokud to opravdu chtějí a cítí, že je cizí jazyk v dnešní době naprostým základem, poznáte to. Pak je podporujte.

Sama jsem mámou dvou dětí a vidím, že někdy je potřeba zatlačit a opravdu udržet hranice a takový pevný základ. Nicméně pokud je dítě po něčem žhavé a chce to, je dobré mu tuto aktivitu umožnit a nechat ho rozvíjet se.

O Helen Doron, o škole a principech výuky se může každý zájemce informovat na oficiálních stránkách nebo u nás ve výukovém centru Helen Doron Dobříš – Příbram, anebo bude čas na našem prvním karnevalu 12. března ve Staré Huti. Přijďte, ráda se s vámi i vašimi dětmi setkám…

autor článku: Pavla Slancová